10. oktober 2008

Vintage-scrapbooking; en innføring

Hva er vintage?
Du har sikkert hørt om det, og du har garantert sett det. Og lest det. Og kanskje til og med prøvd deg på det. Vintagestilen er i vinden som aldri før, og stadig flere scrappere, i hvert fall her i Norge, sverger til denne slitte ”old look” stilen i scrapperiene sine.

Vintage er ikke primært en scrappestil, men et begrep som brukes innefor mote, interiør, design, miljøkamp og politikk. Vintage har posisjonert seg blant både moteentusiaster og miljøforkjempere, heter det. Nå er det trendy og være miljøbevisst. Vintage er med andre ord brukte gjenstander. Second hand og gjenbruk, ting som er hentet ned fra loftet hos mormor eller funnet hos brukthandlere og på loppemarkeder. Helt i tråd med tiden vi lever i. Vi leser om second hand butikker i London som karakteriseres som Vintage-heaven og vi leser brosjyrer fra møbelforretninger som bruker begrepene ”vintage” og ”shabby chick” om de nye interiørseriene sine. Å si at scrapbooking er en miljøvennlig hobby, vil være å trekke det litt vel langt. På den annen side ser vi imidlertid at stadig flere roter i gamle smykkeskrin, på gamle loft, hos brukthandlere og på loppemarkeder, etter gamle skatter som kan brukes til papirkunst. Det er i hvert fall gjenbruk på sitt beste.

Hva kjennetegner vintagestilen i scrapbooking?
Det som i hovedsak kjennetegner vintagestilen innen scrapbooking, er slitte kanter og en ”gammel, slitt look”. Bildene er ofte i bruntoner eller sort/hvitt, fargevalget er ofte dust og med fokus på brun/beigetoner. Hovedpoenget er at det skal se gammelt og slitt ut, ikke nødvendigvis at det skal være det. Det er ikke alle som har tilgang på gamle smykkeskrin, gamle bilder og brukthandler som flommer over av gamle skatter. Fortvil ikke, det finnes mange muligheter til å oppnå den samme effekter med topp moderne saker. Stempelputer, som Chalk, eller DistressInk, er et must for vintage-scrappere. En annen favoritt er Tim Holtz Crackle paint, som rett og slett er maling som sprekker opp når det tørker, slik at det ser gammelt og slitt ut.

Videre er det ofte mye pynt på vintage-LO’er. Stæsj, rett og slett, og det er bare fantasien som setter grenser for hva som kan brukes som pynt her. Blonder er mye brukt, det samme er perler, blomster, metallpynt/anheng og gamle nøkler. Sider fra gamle bøker er populært, og det samme er notepapir. Søm, både på maskin og for hånd, sees ofte, og de svertede, revne og slitte kantene er karakteristisk for stilen.

Vintage nevnes ofte i samtidig med begrepet Shabby Chick. Skillet mellom disse scrappestilene, som mellom disse mote-og interiørbegrepene, blir mer og mer kunstig etter hvert som stilartene nærmer seg hverandre.
I hovedsak kan det likevel sies at shabby chick viser til lysere og mer sarte farger, og mindre bruk av svertede kanter og mørkt blekk. Shabby chick-stilen er utpreget romantisk, og kjennetegnes av perler, utstrakt bruk av hvitt, rosemønster etc.
En annen retning som nærmer seg vintage, er den mer retro-pregede scrappestilen. Den er nok ikke like utbredt som vintage og shabby chick, men vi ser den oftere og oftere. Inspirasjonen her hentes fra 50-og 60-tallet. Fra filmplakater og sigarettmunnstykker, fra rock n roll og de første skikkelig kule badedraktene, fra James Dean og Audrey Hepburn. Dere skjønner hvor jeg vil? Et herlig eksempel på denne stilen finner du i Ruffas inspirasjonsbidrag lenger ned på siden.

Hvordan går jeg frem?
Jeg starter sjelden med en LO uten at jeg har en ide på forhånd. Det kverner i hodet mitt en stund, før jeg setter i gang, og dermed har jeg en del ting klart før jeg starter. Jeg velger bilder og farger, og en tenkt stilart, da jeg ikke bare scrapper vintage.
Her har jeg først funnet frem hvilke bilder jeg ønsker å bruke og jeg har valgt å printe dem ut i sort/hvitt. Dette fordi det var mange skarpe farger på fargebildene, og det hadde blitt vanskelig å få frem den stemningen jeg ønsker.


Videre velger jeg alternative papirer. Både kartong og mønsterpapir, og jeg legger dem sammen slik at jeg ser hvilke som harmonerer og som passer til den stilen jeg ønsker på LO'en min.

Noe av det første jeg gjør, er å bestemme plasseringen av bildene. Jeg kutter deretter til mønsterarket slik at kartongen danner en ytre ramme rundt.

Jeg velger ofte å skrape kantene litt med en liten saks, for å gå dem en røffere, slitt look. Det fungerer også fint å skrape opp kantene med sandpapir, neglefil eller en såkalt edge scraper. Jeg, for min del, synes det fungerer veldig greit med saks.

Jeg velger å sy mønsterarket fast på kartongen, slik at overgangen blir mer tydelig og markert. Jeg sverter det også med litt blekk for å markere kantene ytterligere.
Jeg fester så bildene, og fester på blonder. Jeg elsker blonder, og bruker det på nesten alle LO’en mine. Og nei, jeg har ingen skattekiste etter mormor, men en lokal sybutikk hvor de finnes blonder og knapper og hva man måtte ønske langt billigere enn det som selges i rene scrappebutikker. Jeg kjøper rester av forskjellige blonder, og får dem derfor for slikk og ingenting.
er det pynten da. Jeg finner alltid frem mange alternativer og prøver meg frem litt etter litt. Noen ganger lesser jeg på med pynt, andre ganger ønsker jeg å tone det litt ned, slik at bildene ikke forsvinner i alt det vakre. Jeg liker godt metallpynt og anheng, og synes det passer så fint til denne stilen. Videre har jeg brukt en punch til å lage "scalloped edges" rundt bakgrunnskartongen, for å gi LO'en litt mere helhet og liv. Blomsten med journaling på, er klippet ut fra et mønsterark fra 3ndy papir, og pyntet med rosa raindrops.

Denne gangen valgte jeg en slags middelvei, til meg og være. Jeg valgte også å bruke bling på denne, som kanskje ikke er typisk vintage, men det gjør jo ingenting. Jeg synes det passer likevel!

Og det er jo det som er så fint med scrapbooking. Det finnes ingen fasit, og det er ingen andre enn du selv som bestemmer hvordan du vil ha det. Stilartene er på ingen måte fastlåste. Vi ser stadig flere, meg selv inkludert, som velger å bruke de samme teknikkene som innen vintage på langt mer spreke farger, og med et desto mer fargerikt resultat. Kanskje kalles det da ikke lenger vintage, men hva har vel det og si?

Jeg håper du har nå har fått inspirasjon til å leke videre med papirer, til å prøve nye stilarter og til å sprenge grensene i de allerede etablerte stilartene. Det er slik kunsten utvikles, vet dere….

Blogger til inspirasjon innenfor de nevne stilartene er mange, men jeg har valgt å trekke ut noen av de jeg liker best. Her finnes inspirasjon i massevis!
Karen Maria, Ingvild Bolme, Beate Solem , Kristina Lie Sundal, Anne Merethe Mo9ca

Design Teamet har scrappet LO'er i både vintage, shabby chick og andre nærliggende stilarter, og vi håper våre bidrag kan kan bidra til inspirasjon til alle dere scrappeglade. Knock yourself out!









7 kommentarer:

Jorunn sa...

Nydelige inspirasjons LOer!!! <3<3<3
Så flott å lese at det ikkje finnes fasit svar!!! Det er noe vi trenger å bli mint på av og til, iallefall eg!
...og så fekk eg endå meir lyst på sysmaskin....sukk....

Hilde sa...

Takk for det, Jorunn.

Og du, jeg har ikke symaskin. Det funker fint å sy for hånd, evt bruke "juksesting" som striples på med tusjpenn, rubons eller annet.

CarolinesGlede sa...

Geeeeenialt!! :D.. dette var snadder å ta med seg videre :)

Kristins rede sa...

Da kan jeg sikkert prøve denne stilen igjen. Visste ikke helt hva jeg gikk til da jeg laget den sangtekst LOen. Kjempefin artikkel som alt annet dere har her inne!

Lise sa...

Kjempeflott artikkel! :)

neeta sa...

Så flott artikkel! Nydelige lo'er der har laget alle sammen:)

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.