11. juni 2009

Vintage artikkel med Oddbjørg

Det er den 11. juni - dvs at vi har artikkel på vår kalender!! Siden juni er vår vintage måned - så er det selvfølgelig vintage vår artikkel skal handle om:)

En av de aller beste på vintage her i Norge er Oddbjørg - og ja - vi har vært så heldige at Oddbjørg ville lage en artikkel om hva hun mener vintage er!! Så her er det helt sikkert mange tips du kan plukke opp:)
Alle Loene i denne artikkelen er scrappet av Oddbjørg.



Jeg er Oddbjørg, gift, 2 barn, og jobber som Ped.leder i barnehage. Jeg er egentlig fra Haugesund (noe jeg er ganske så stolt av å være), men bor på Sola. Scrapbooking startet jeg med i januar 2005 etter å ha blitt smittet av min søster.....og som hun sier så tar det alltid litt av når jeg får kick på noe...hihi...for KICK på scrapbooking har jeg hatt siden da. Stilmessig vet jeg ikke helt hvor jeg kan plassere meg, jeg liker egentlig alt og har prøvd meg innen det meste. Men den siste tiden har det blitt mye av stilene Vintage/Shabby Chic og Eclectic. Det kommer helt ann på humør, bilder, inspirasjon, produkter osv osv. hvordan layouten blir. Jeg er så heldig (og takknemlig for) at jeg har fått være med, og er med i designteam både i Norge og utlandet. Fortiden så er jeg med på designteamene til Scrappejungelen, Papirdesign og Prima. Det er både inspirerende og utfordrende for meg.

Vintage ja? Det er mange meninger - og delte meninger om hva denne sjangeren er. Vi håper du kanskje får svar på noen av dine spørsmål i denne artikkelen:)


Scrappeindustrien preges spesielt av trender innen mote og interiør og Vintage stil er et godt eksempel på dette.
Ofte kan Vintage stil forveksles eller sammenlignes med Shabby Chic. Kanskje det er to sider av samme sak eller kan Vintage være et mer overordnet begrep for ulike stiler som gjør bruk av ”gamle” ting. Både Shabby Chic og Retro stil gjør bruk av det vi ser på som ”gammelt”, men er jo to vidt forskjellige stiler.

Jeg velger å ta utgangspunkt i Vintage som en antikk, slitt og romantisk stil, som gjerne ligner mye på shabby chic.

For å få en slik stil så er det mange teknikker en kan bruke. Den mest framtredende er nok den distressede looken en får ved å rive og krølle arkene, og ikke minst sverte kantene. Det å sy på loene er blitt ganske så vanlig og er mye brukt i vintage stil. Sy rundt kanten på ark, og sy på blonder og annen pynt.

Ofte ser en at vintage loer er litt overlessede med lag-på-lag av ark og annen pynt, en 3D-effekt.

Når jeg ser på mine loer så har jeg ofte utskjærte detaljer på dem, og med alle de flotte ”gammeldagse” arkene som er i salg nå er det ikke vanskelig å finne noe å skjære ut. Det gir en flott effekt på vintage loer og ikke minst så er det billig pynt. Og det er ikke bare ting som kan kuttes ut av ark, selve omkretsen på loen kan også skjæres til. Det finnes jo mange mønsterark som har annen form enn firkantet, en har runde, de med bølgete kant og andre fasonger. Bruk de som de er, eller som et template til å skjære etter.

Når det kommer til bildene så er det ingenting i veien for å bruke bildene som de er, men det passer godt å bruke bilder som er skrevet ut i sephia eller sort/hvit. Eller rett og slett bruke gamle (vintage) bilder. Hvis en ønsker å få en antikk look på bildene så er det mange ulike måter å gjøre det på. Den enkleste er å pusse kantene på bildene med sandpapir eller lignende, men det finnes andre metoder. En kan embosse, smøre på cracle accent eller bivoks. Cracle paint på kantene av bildene kan også være en måte å få det litt ”gammelt”.

For uten alle teknikkene jeg nevner så er det en bruker av ark og pynt viktig for å gjøre loen vintage, og det er MYE å velge i.


Mønstrede ark med f.eks blomster, ruter, ornamenter osv…

Blomster

Roser

Blonder

Bånd

Perler

Bling

Maling

Fjær

Glansbilder

Gamle boksider

Noteark

Tags

Knapper

Gips detaljer (eks. Melissa Frances)

Metall pynt (eks. charms eller Kort og Godt sine produkter)

Heklede duker

Frimerker

Billetter

Pyntenåler

Hamp-tau


Blomster settes gjerne i klynger, og gjerne sammen med med f.eks blader eller blingswirls. Bånd knyttes gjerne til sløyfer.

Jeg spurte også Scrappehusets damer hva de forbinner med Vintage stil og her er hva de svarte:

Hilde:

For meg er vintage det samme som "slitt, gammelt og litt romantisk". Trenger ikke være overlesset eller lag-på-lag, selv om det ofte viser seg å være den varianten folk velger å lage.

Slitte kanter hører med til vintage-stilen, og gjerne litt romantiske detaljer som blonder, blomster, sløyfer, perler og bånd. Som et dypdykk i bestemors smykkeskrin, rett og slett.


Lene:

For meg er det gamle blonder, duker, frimareker, billetter, glansbilder, gamle bilder, eller nye bilder som er eldet, søm, krøllete, revet i stykker, flekkete og slitt..alt gammelt er jo vintage!

For meg er ikke vintage en spesiell type stil, det kan være både helt enkelt og helt totalt nedlessa, det er mer hva man setter sammen på Loen, og følelsen den gir.

Renee:

En LO som er litt i overkant overfylt, det er gammel og slitt, riving og inking er vel et must. Gjerne noen blonder og tau, blomster og nåler passer fint. Hverken bilder eller ark MÅ være gamle. Vintage er for meg en stil og IKKE en farge. Om det er blått, rosa, knallgult eller brunt så kan disse fargene gjennomføres i vintage stil.

Vibeke:

For meg er vintage gammelt. Revet - rufset og litt krøllet.
Blomster - hyssing og sepia bilder (eller gamle bilder da)


Håper du som leser finner dette inspirerende og lykke til med å lage loer og/eller kort i vintage stil. Oddbjørg "



Tusen tusen takk for en utrolig flott artikkel Oddbjørg - vi i Scrappehuset setter stor pris på at du tok deg tid til å gjøre dette for oss:)

Da håper og tror vi at vi alle har fått vintage begrepet litt på plass, kanskje du fikk noen nye tips og ideer?

Da er det bare å finne frem blomster, bånd, noteark og alt annet som du har lyst til å bruke på en vintage LO - så slenger du deg med på vår VINTAGE UTFORDRING - fristen på denne er 30 juni 09.
Og det blir mer vintage!! Den 16 juni kommer det en Alt om... med ei som scrapper de nydeligste kort og LOer i vintage. Hvem? Vent og se:) Det kommer som vanlig en utfordring fra gjesten vår også:)


Håper dere alle får noen flotte sommerdager:)

8 kommentarer:

Anne Kristine sa...

Kjempeflott artikkel!
Og masse inspirasjon å hente.
klem Anne

Elisabeth sa...

kongebra artikkel fra dronningen selv.... *klem*

mo9ca sa...

Fantastisk god og opplysende artikkel Oddbjørg!!

Stine66 sa...

Meget FLOT og gennemført artikel. Virkelig noget man kan lære noget af. TAK !

Hilde sa...

Tusen takk for en flott artikkel med masse gode tips, Oddbjørg.

Hilde

Kristin sa...

Super artikkel med masse flotte tips! Tusen takk for at du deler :)

Solblomst sa...

Takk for oppgaven.

Her er mitt bidrag :)

Torill sa...

prøver meg med denne jeg, ikke en LO, men veldig vintage!!
God sommer, og ypperlig inspirerende artikkel!!