21. juni 2012

Fototelt

Sliter du med å ta gode nok bilder av det du lager? 
Blir bildene for mørke, lyse, harde og uklare? 

Kanskje må du rydde pulten din hver gang du skal ta bilder?

Med fototeltet har du løsningen! Disse er også kalt lystelt.

Den beste egenskapen med fototelt er at det fordeler lys og eliminerer harde skygger og refleksjoner på alle objekter som blir fotografert. 
Dette kan du få til på kvelden eller på vinterstid også!

Fototeltet finnes i ulike størrelser, er sammenleggbart og enkelt å ta med seg dit du vil.

Det gir gode resultater om bildene er tatt innendørs eller utendørs, med blits eller sollys. Enten du er profesjonell, fotoentusiast eller har kamera som hobby, så vil et fototelt hjelpe deg å produsere gode resultater 
samtidig som det er gøy. 




Det følger med 4 fargede duker/bakgrunner med teltet. 
De har fargene rød, blå, svart og hvit. 
Disse er det en god ide å stryke før de brukes.
 Ta en håndkle eller lignende og legg det over bakgrunnen når du stryker - på den glatte siden. 
For å unngå skrukker igjen, er det greit å rulle sammen bakgrunnene.




Men hvordan få nok lys?

På kveldstid og på vinterstid kan man sette på litt ekstra lys rundt teltet. 
Har du dagslyslampe, kan du jo putte den utenfor teltet. 


MEN det aller enkleste er å sette på åpningen (som også følger med teltet) forran, putte kameraet inni, ha blitz - og ta bildet! Teltet fordeler blitzens lys rundt i teltet og det blir veldig bra! Enkelt og greit!




Dette bildet under her er tatt på kvelden, gjennom åpningen, med helt vanlig autoinnstilling med blitz. Bildet er IKKE redigert og lysnet i noe program!!!






På dagtid er det nok å sette det du skal ta bilde av inn i teltet, og ha teltet ved et vindu f.eks og ta bilder uten blitz. 
Man kan også ta med teltet ut for naturlig lys. 
Også på dagtid kan man ta bildet gjennom åpningen som forklart over!









Skal du ta bilde av store ting, er det lurt med et stort telt!






Det er lurt å stå stødig, og holde kameraet godt når du tar bilder. 
Gå så nære som mulig produktet.


Bildene du tar, redigeres i bilderedigeringsprogram, hvor du kan gjøre det du vil med bildet, kutte bort borrelåser og overflødig luft rundt produktet.


På denne måten kan du få fokus på produktet, og ikke alt det som forstyrrer rundt f.eks kortet eller LOen.


Håper du har fått et lite innblikk i hvordan et fototelt kan brukes!




Legg igjen en kommentar her, 
så er du med i trekkingen av et lite fototelt på 30x30x30 cm.


Fototeltet er sponset av 




Lykke til!






 

55 kommentarer:

Med kjæleik til livet sa...

kor artig ;)


legger ved litt ønske støv og håper eg vinner ;)

monikA smil

Mona sa...

Et slikt telt ønsker jeg meg!!
Håper jeg vinner... :o)

Mona :-)

Arnlaug sa...

Det teltet ser heilt knall ut! Har tenkt lenge på og få meg eit slikt. Litt mange mørke grå dagar her i vest;-)
Men då prøver eg lykken om eg kan vinna eit først;-)

Nora sa...

Det står øverst på ønskelisten! :-D
Så det i bruk på treff i Geiranger i vår. Kjempesmart både til kort og LO.

Linda sa...

Disse har jeg hørt om, men ikke anskaffet.... Står høyt på ønskelista nå :)
Takk for en flott produktbeskrivelse :)

Filharmonica sa...

Visste ikke at noe slik eksisterte jeg, men nå står fototelt øverst på ønskelista :-)

Anonym sa...

Dette hadde vært noe for meg ja! Er ei kronisk "rot Sara"... Alltid mye organisering og rydding før et bilde kan tas.... Jeg holder fingrene krysset, så kanskje lander teltet her... Morsom og opplysende presentasjon du hadde laget! Ha en super dag! Mvh, Bente L.

Julia sa...

Jeg håper på litt sommerflaks:) disse teltene ser så smarte ut!

Anne sa...

Åjaa, det vil jeg vinne! Har tenkt i evigheter at jeg skulle få meg et sånt, for det er dritt å være bloggscrapper her oppe i nord om vinteren, hvor vi kun har et par timer dagslys om dagen (og da er man jo ikke hjemme...).

Jegvilvinne, jegvilvinne! :D

lise sa...

wow så lurt!! det er virkelig noe man trenger her nord,er jo bare et par mnd i året det går å ta bilder av det man scrapper :/
go sommer!!

Bente sa...

Tusen takk, kjære Torill for en fantastisk artikkel om fototeltet. Jeg har det allerede og det kan anbefales på det varmeste:) Klem fra Bente

Sylvia sa...

Høres kjekk ut!! Alltid problematisk å få tatt bilder med riktig lys så dette må jo være midt i blinken!! Melder meg på i kampen om å vinne dette jeg også.

Sylvia.

Bodil sa...

Fin artikkel du har her. Slike fototelt er supre og jeg er godt fornøyd med mitt :)
klem :)

Gro Tollaksen sa...

Dette har jeg ønsket meg lennnge !
Håper det blir meg som vinner det.

Klem fra Gro

17 grader i Sveio i dag.

Cathrin sa...

Flott artikkel, tusen takk for at dere deler. Har lenge lurt på å kjøpe meg et slikt telt, siden mørketiden her oppe i nord er lang og umulig å ta bra bilder nesten hele vinteren gjennom. Men har vært litt usikker hvordan disse teltene fungerer, men nå vet jeg jo. :o)

Krysser fingrene for vinnerlykke denne gangen! Om ikke så blir nok et slikt telt satt øverst på ønskelista til bursdagen min! :o)

Ha en fortsatt flott torsdag!

Maja Stokk / eyovine sa...

men vad smart! En sådan skulle jag gärna vilja vinna då det är mörker som råder 6 mån om året.. Håller tummarna.

// Maja

Linda sa...

Oi, dette så flott ut! Ønsker meg også! :))))))))))) (Et lite spørsmål: Hvis man bruker blitz inne i teltet, blir det ikke gjenskinn fra blanke elementer som for eksempel bilder?)

Monika sa...

De der ser egentlig helt geniale ut :) Så jeg er gjerne med i trekkningen av et slikt ett :)

Herlig bilde av deg Ida :)

Marlene sa...

Hadde vært greit å vinne det. :)

Ha en fin dag.

tone sa...

Heilt genialt, å med ein så god bruks anvisning så burde vel alle få det til :) Ligger jaffal på ønskelista mi.

tone

Elin sa...

Så supert med gode ideer og tips til bruk av slike telt! Og flott mulighet til flott gevinst ;)

Inger Lise sa...

Det ser flott ut og god instruksjon her. Kansje dette er " må ha "

Torill sa...

Hei Linda!
Det funker godt med kort og andre alterede ting iallefall - men du kan vinkle blitzen om du har ekstern blitz. Kan også bruke svart bakgrunn for å sluke litt lys om det blir for mye av det også!!
men prøv litt ut om du har mulighet!

Marianne H sa...

Takk for god informasjon. Dette seiler opp på ønskelista det ja.
God Sommer til dere!

Birgitanita sa...

Hei. Jeg har lest mye om fototeltene og syns de ser enkel ut i bruk. Ønsker meg et sånt ja ;)

Pauline sa...

Så flott med en riktig god forklaring!!
Et sånt telt står på ønskelista, så da kan jeg jo håpe at jeg er den heldige her... :-)

Hege sa...

Flott artikkel:)
Jeg ønsker meg virkelig et sånnt, krysser fingrene;)

Aakre sa...

Det hadde vært noe ja :) Kanskje jeg må ønske meg det etter hvert...

Anita sa...

For en bra artikkel og supre forslag til bruk av teltet.
Har ett slikt telt og er veldig fornøyd med det;)

Anita

Elisabeth sa...

Slikt eit telt har eg ynskja meg lenge! Måtte det bli min tur denne gongen :)

Bente Årstad sa...

Et slikt skulle jeg gjerne ha vunnet, så jeg prøver lykken her:)

Maria Therese sa...

Et slikt telt har jeg lurt på lenge. Tusen tusen takk for masse nyttig info!!

~Isabell~ sa...

Ikke dumt, mine prosjekter blir alltid like dårlige bilder av. Krysser fingrene for at jeg kan være den heldige<3
Ha en strålende sommer alle sammen=)

Jorunn, enda en scrappedame sa...

Så smart! Flott beskrivelse av teltet og dets bruksområder. Ønsker meg veeeldig :)
Klem, Jorunn

oheidia sa...

Oj, dette var stilig! Og et slikt foto telt har jeg ikke sett før og tenk å kunne ta bilder av kort og Lo tilog med på kveldstid og med så supert resultat - jeg vil virkelig ha et slikt telt altså!!!

Og katta mi som ikke lar seg fotografere - mon tro om han ville fått plass inni det der, hi hi:)

Birgitte sa...

Oj, så stilig. Dette har eg verken sett før eller tenkt på at eg trengte, men var utrulig hendig og praktisk og med eitt var eit behov sådd! kan jo håpe eg vinn..
takk for tipset!

Lena / Kortand sa...

Hendig sak det der. Akkurat hva jeg trenger. Får kjøpe meg ett om jeg ikke skulle være så heldig å vinne et.

Tone K. sa...

Åhh.....etter å ha lest dette har jeg jo lyst på dette også :)
Det var jo supersmart...om vinteren er det jo et must så mørkt som det er her i Norge :)

Takk for informativ og flott artikkel :)

Tone-Lill sa...

Veldig flott artikkel om det å bruke et Foto telt. Etter å ha lest det hele så kom foto teltet høyt opp på ønskelista. Tusen takk for å få muligheten til å få et.
Ha en flott sommer :)

Linda sa...

Hvor ville det være bra med et fototelt - tak for god information om teltet. Det står på min ønskeliste. Ha en god søndag.

Cathrine sa...

Ååå, denne var ikke dum... Med små fingre som har lyst å være med på bilder, så må jo denne være topp...

Prøve lykken jeg:o)

Ann-Katrin sa...

Dette er must have! Har ingen selv, men vet effekten er veldig bra og jeg ønsker meg sånn :)

Ann-Katrin sa...

Dette er must have! Har ingen selv, men vet effekten er veldig bra og jeg ønsker meg sånn :)

KinesKlode sa...

Så kjekk! Visste ikke det fantes slike engang jeg!

Klem Kine

Hilde/Scoobie sa...

Da har jeg skutt avgårde en e-mail til Screppa og bestilt meg det største, for dette måtte jeg ha. Jeg ser for meg at det kan løse noen utfordringer de mest solrike dagene også, hvor det enten blir altfor mye lys, eller blåstikk på bildene om man setter objektene i skyggen. Men jeg kunne tenke meg det lille også, for litt mindre prosjekter, så jeg "kjøper" meg et lodd til trekningen :-)

Hilde sa...

wow, nå kom jeg igjen på at jeg ønsker meg et slik fototelt.

Krysser fingra!

Hilde

-Aina- sa...

Super artikel♥
Og heldig er den som vinner:)

Gunn-Elin sa...

Jeg er jo allerede en lykkelig eier av det store teltet jeg da :D Er ikke alltid jeg tar meg tid til å bruke det "riktig" Men fargene blir nesten alltid slik de skal være. (Bortsett fra de skarpeste knallfargene og ved bruk av overlay. Skjønner ikke hva jeg gjorde før teltets tid jeg altså. hehe. Men selv om jeg har et stort telt selv så vil jeg veldig gjerne bli med i trekninga av et 30X30 telt også. Jeg vet akkurat hvem jeg skal overraske hvis jeg blir den heldige :)

Klem

Klem

Vibeche Bergqvist Ellingsen sa...

Denne var jo helt genial :)
Sånn kunne jeg ha tenkt meg :)

Lille`s hule sa...

ooooaaaaaoooo så kult, den trekninga vil jeg gjerna være med på ja ;)
Trekker "lodd" og håper at vinner lykken slår til :)
Ha en flott og kreativ sommer alle sammen :)

Elin sa...

Åh, hur bra skulle inte tältet va att ha :) Speciellt på hösten och vintern!!!
Kramar
Elin

Marianne/skorpionen sa...

Sånt telt ønsker jeg meg!! Takk for en flott artikkel!

Lene sa...

genialt!! Et sånt et må man jo bare ønske seg :)

Hege sa...

Trodde jeg skrev en kommentar tidligere men er visst ikke her.

Jeg ønsker meg et sånt.
Spennende med slike konkurranser :)

Kristin sa...

Så smart telt! Håper ikke trekningen har vært, krysser fingrene!